نشست های پژوهشی جشنواره فجر از امروز آغاز به کار می کند بازگشت Back
نشست های پژوهشی جشنواره فجر از امروز آغاز به کار می کند
 
نشست های پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امروز30 بهمن ماه ساعت 16 در موسسه صبا کار خود را آغاز می کند.
 
به گزارش واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست های پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امروز کار خود را آغاز می کند و تا روز 5 اسفند هر روز، به جز روز جمعه دوم اسفند، ساعت 16 در محل برپایی جشنواره در موسسه صبا برگزار می شود و هر روز به یک موضوع اختصاص دارد. این دوره از نشسست های پژوهشی جشنواره با عنوان کلی« گفت‌وگوی هنرها» و موضوع کلی «آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته‌ای» در 5 عنوان مجزا برگزار می شود.
 
امروز و در اولین نشست دکتر الهه پنجه‌باشی با موضوع « زیستگاه ما و هنر معاصر» ساعت 16 سخنرانی خواهد داشت.
 
دکتر داریوش فرد دهکردی که مسئولیت این جلسه را به عهده دارد درباره این بخش گفت: نشست های علمی این دوره از جشنواره با نگاهی متفاوت نسبت به یک برنامه سخنرانی کلاسیک برگزار می شود و خارج از ایده و محتوایی که اساتید در سخنرانی های خود مطرح می کنند، ایده کلی برگزاری نشست ها این بود که تعامل میان بیننده و شنونده و مبحثی که ارائه می شود ایجاد شود برای همین نشست در فضایی مجزا برگزار نمی شود و در دل جشنواره برگزار شده تا بازدید کنندگان حین بازدید از آثار جشنواره در صورتیکه بحث آنها را جلب کند، وارد نشست شوند. اینگونه فضایی پویا و کاربردی را در این نشست ها خواهیم داشت.
 
وی درباره موضوعات این دوره نشست ها گفت: بحث اصلی گفتمان هنرهاست اما در موضوعات گریزی خواهیم داشت به تعهد هنرمند و محیط زیستگاهش که امروزه به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است و زیست گاه امروز ما در معرض خطر و هجوم از جانب خود ما انسان هاست و این موضوع بسیار هم مورد توجه هنرمندان قرار دارد. درباره معماری و هنرها و جایگاه هنرهای تجسمی در معماری ایرانی بحثی را خواهیم داشت و همچنین درباره نشانه ها و نمادهایی که رمز و رازهایی در هنر معاصر هستند. همچنین بحث هایی در نوع منظر هنرمندان سنتی ما و منظریابی نگاه آنها خصوصا در نگارگری خواهیم داشت. بحث تعاملات جهانی هنر معاصرایران که با گسترش ارتباطات مجازی تغییراتی کرده است ، تغییراتی گرفته و تغییراتی در این فضا ایجاد کرده است، نیز بحث دیگر این نشست هاست.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه بحث هنرهای تجسمی جدای از تفکر و مطالعه و بررسی نیست، گفت: این بحث مهمی است که هنرمند امروزی بر عکس هنرمند دوران های گذشته، نیاز به دانستن و تفکر و تعمق دارد و برای همین است که هنر مفهومی جایگاه ویژه ای در این دوران دارد. در همین جشنواره در ورودی نمایشگاه مخاطب با اثری مفهومی رو به رو می شود و در ادامه نیز در جای جای نمایشگاه با آن مواجه می شود.
 
 
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 29 بهمن کار خود را آغاز کرده است و تا 5 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا  واقع در خیابان طالقانی، ابتدای خیابان برادران مظفر برگزار می شود و ورود برای عموم مردم در بازدید از آثار این جشنواره و شرکت در نشست های پژوهشی آزاد است.

 

تاریخ خبر:  1398/11/30