در نشست پژوهشی جشنواره تجسمی فجر مطرح شد، شهر باید خاطره‌ساز باشد نه اینکه خاطره‌ها را مغشوش کند بازگشت Back
همراه با دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ ‏
در نشست پژوهشی جشنواره تجسمی فجر مطرح شد
شهر باید خاطره‌ساز باشد نه اینکه خاطره‌ها را مغشوش کند
سومین نشست پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان «همنشینی هنرها ‏در معماری» و با تاکید بر جایگاه هنرهای تجسمی در معماری ایرانی عصر شنبه ۳ اسفندماه ‏با حضور فاطمه کاتب و مریم کشمیری برگزار شد‎.‎
به گزارش واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فاطمه کاتب ‏هنرمند معمار و عضو هیات علمی رشته پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) و ‏پایه‌گذار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد در نشست «همنشینی هنرها در معماری»، ‏مهمترین ویژگی‌های هنر معماری روز و چالش‌های همنشینی هنرهای تجسمی و معماری ‏امروز و بررسی تحولات ارتباط میان این دو موضوع را طی دهه‌های گذشته بررسی کرد‎.‎
کاتب به احترام نسبت به معماری سنتی تاکید کرد و گفت: در کشورهای دیگر به معماری ‏سنتی‌شان احترام می‌گذارند و این چیزی است که در ایران کمتر اتفاق می‌افتد و همین موضوع ‏سبب شد به دنبال معماری ایرانی رفتم و روی آن مطالعه کردم. بناهای قدیمی شهر تهران در ‏حال از بین رفتن هستند و نگرانی من برای نسل‌هایی است که دیگر خاطراتی با این بناها ‏نخواهند داشت‎.‎
وی تاکید کرد: ادبیات با معماری ارتباط دارد و معماری نیز با دیگر هنرها ارتباط دارد و این ‏خاصیت هنرهای ایرانی است که همه با هم در ارتباط هستند. از طرف دیگر هیچ نقاشی، ‏گچ‌بری، کاشیکاری و دیگر هنرهای سنتی ایرانی بی دلیل نبوده و همه این هنرها در خدمت ‏معماری ایرانی بوده است‎.‎
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هنرهای ایرانی در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند، نسبت به ‏برخی دستکار‌ها در هنر انتقاد کرد و گفت: وقتی در هنر دستکاری اتفاق می‌افتد استانداردهای ‏آن هنر بهم می‌ریزد، برای مثال کسی که در گذشته فرشی می‌بافته از قبل می‌دانسته باید برای ‏کجا ببافد. زیباترین نقش‌های قالی را در قم و کرمان می‌بینید که همنشین کویر است چراکه ‏هنرمند طراح نقوش در آرزوی داشتن نعمت‌هایی بوده که نداشته و انها را در نقوش قالی ‏طراحی می‌کرده است. این در حالی است که ما وقتی همه چیز را دستکاری کردیم نقوش از ‏استاندارد خودشان خارج می‌شوند‎.‎
وی با تاکید بر هویت شهری، نسبت به بهم ریختگی‌ها در شهرها نیز انتقاد کرد و افزود: بهم ‏ریختگی در شهرها امروزه باعث از بین رفتن هویت شهری شده است. مثال کوچکی می‌توانم ‏در این باره بگویم؛ در بناهای سنتی ما قبلا جهت قبله کاملا مشخص بود و مثل الان نبود که ‏حتی جهت قبله را در بناها متوجه نمی‌شویم. در مورد هویت هنر ایرانی، خیلی کار و دقت ‏کردم، به نظر من آن چیزی که می‌تواند برای ما سرچشمه باشد تغییر نگاه فردی ماست‎.‎
وی با اشاره به مشکلات موجود در هنر، بیان کرد: وقتی با مشکلات هنر مواجه می‌شوم، ‏غصه می‌خورم که نمی‌توانم کاری موثر انجام دهم. وقتی پس از چندین سال به ایران آمدم، ‏یک سال فرصت خواستم تا در مورد بافت‌های قدیمی بررسی کنم و پیشنهاد دادم هنرمندان ‏روی بافت‌های کهنه کار کنند‎.‎
کاتب خطاب به هنرمندان گفت: از شما خواهش می‌کنم هیچ کاری را به دلیل سفارشی بودن، ‏انجام ندهید و آن کاری را انجام دهید که به آن اعتقاد دارید. وقتی حال‌مان خوب باشد کارمان ‏نیز خوب خواهد شد. ادای هنرمند متعهد را درنیاوریم بلکه باید در ابتدا در عمل متعهد باشید، ‏چراکه تظاهر بدترین آسیب است‎.‎
وی درباره معماری و شهرسازی ایده‌آل ایرانی و اینکه آیا نمونه‌های ایده‌آل معماری در تهران ‏وجود دارد، توضیح داد: بناهای ایده‌آل ایرانی را در دوره صفوی و قاجار که سبک اصفهانی ‏داشتیم می‌توانیم ببینیم. از دوره پهلوی دوم نیز ساختمان‌های وزارت امور خارجه، وزارت ‏دادگستری و ساختمان راه‌آهن مانده است که ایده‌آل معماری هستند. البته درست است معماران ‏ایرانی روی انها کار نکردند اما اینها مشخصه معماری ایرانی را درخود دارند و به نوعی، ‏موتیف‌های بازگشت به دوره هخامنشی و بازگشت به قبل از اسلام را دارند‎.‎
کاتب افزود: متاسفانه امروز در فرمانیه، الهیه و ‌.. برج‌های بدترکیبی ساختند که فلسفه ساخت ‏آنها اصلا قابل فهم برای منی که معمار هستم، نیست‎.‎
وی همچنین با انتقاد از سازمان زیباسازی در پراکنده‌کاری هنری در شهر گفت: هر روز ‏شاهد بناها یا سازه‌هایی پراکنده در شهر و حتی در یک خیابان هستم که جزء هدر رفتن ‏سرمایه و پول، چیزی در برندارد. شهر باید برای مردم خاطره درست کند نه اینکه خاطره‌ها ‏را مقشوش کند. تهران در حال تبدیل شدن به شهری بی‌هویت است‎.‎
این هنرمند تاکید کرد: تاثیر محیط بر روان انسان نیز خیلی مهم است و مشکلات ساختاری ‏ساختمان‌های امروزی سبب شده تا روان انسان‌ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد‎.‎
وی در پایان سخنانش گفت: در این مسیر اشتباه، دانشگاه‌های ما مرکز ایجاد خطاهای بسیاری ‏برای دانشجویان شده است و نتیجه آن نیز می‌شود ساختن ساختمان‌ها و بناهایی که هیچ هویتی ‏ندارند‎.‎
تاریخ خبر:  1398/12/04